Саудитска Арабия прилага стратегически подход, за да увеличи печалбите си от рафинирането, като внася значителни количества евтин руски дизел, както се вижда от данните за проследяване на корабите.
Страната се възползвa от ценовите разлики между страните вносителки и износителки и е изпратила рекордни количества дизелово гориво в Сингапур, където могат да се постигнат по-високи маржове на печалба. Тази тактика позволи на Саудитска Арабия да оптимизира ефективно своите операции по рафиниране.
Тези събития обаче имат отражение върху отношенията между Европа и Русия. След забраната на Европейския съюз за внос на петролни продукти в отговор на нахлуването на Русия в Украйна, регионът трябваше да пренасочи обемите, които преди това продаваше на Европа, която служеше за негов основен пазар на петролни продукти. Вследствие на това Русия проучва алтернативни дестинации и нови пазари извън Европа за своите петролни продукти.
Търговците и анализаторите определят тази ситуация като възможност за държавния петролен гигант Saudi Aramco. През май компанията значително увеличи вноса си в Сингапур, възползвайки се от благоприятните ценови диференциали и нетни печалби на азиатския пазар в сравнение с Европа.
Тази промяна е обусловена от по-ограниченото предлагане в Азия по време на сезона за поддръжка, което води до увеличаване на печалбите на Saudi Aramco.
Последните данни сочат, че през май Саудитска Арабия ще внесе приблизително 500,000 тона (3.7 милиона барела) руски дизел. Очаква се по-голямата част от този внос да пристигне в Рас Танура, където се намира една от рафинериите на Saudi Aramco.
Освен това, както съобщиха от Reuters, доставките на дизелово гориво от Саудитска Арабия за Сингапур се очаква да достигнат 400,000 тона, което се смята за безпрецедентно ниво.
Данните на Kpler сочат, че през април износът на дизелово гориво от Саудитска Арабия е достигнал рекордно високо ниво от около 3.7 милиона тона в световен мащаб, което се дължи основно на рафинерията Jizan, собственост на Aramco. Рафинерията е планирала да увеличи износа на дизелово гориво, след като количествата суров петрол се стабилизират.
Разходите за наемане на кораб за дълги разстояния за маршрута от Близкия изток до Сингапур отбелязаха значителен спад. Понастоящем цената е малко под $25 на тон, което е значително по-ниско от средната стойност от $34 на тон, наблюдавана през последните два месеца.
Забележително е, че тази цена е приблизително наполовина от цената, която би струвало пътуването на същия кораб до Европа. Това намаление на разходите отразява променящата се динамика на пазара и променящите се модели на търсене в различните региони.
Важно е да се отбележи, че глобалните доставки на дизелово гориво са се увеличили от началото на 2023 г., като значително е нараснал износът от Китай и Близкия изток. Освен това меката зима в Европа ограничи търсенето на дизелово гориво, което съответно се отрази на цените. Комбинацията от увеличен износ и намалено търсене доведе до спад на цените на дизеловото гориво на световния пазар.
За инвеститорите, търсещи дивиденти, е време да насочат вниманието си към качеството вместо към незабавното удовлетворение.
Grayscale Bitcoin Trust (GBTC), признат за най-големия инвестиционен инструмент за криптовалути в света, наскоро отбеляза значителен приток на средства от инвеститори, което е първият голям приток след одобрението на борсово търгуваните фондове (ETF) за Биткойн в САЩ през януари.
Илон Мъск предложи на Уорън Бъфет да обмисли възможността да се включи в акциите на Tesla, след като Berkshire Hathaway, конгломератът, ръководен от Бъфет, продаде още 115 милиона акции на Apple.
Съобщенията сочат, че Австралийската данъчна служба (ATO) е поискала лични данни и подробности за транзакциите от крипто борсите за до 1.2 милиона сметки.