Икономическата траектория на китайското правителство предизвиква разделение сред съветниците, като привържениците на структурните реформи оспорват тези, които се застъпват за увеличаване на държавните разходи в подкрепа на отслабващата икономика.
Този рядък дебат между влиятелни съветници, които имат тежест при формулирането на политиката, но нямат пряка власт, се случва в момент, когато световните пазари търсят индикации за стратегията на Китай за противодействие на настоящия спад. Тази ситуация доведе до масова безработица, изтичане на капитали и обезценяване на юана.
Привържениците на незабавното стимулиране твърдят, че ниският дълг на централното правителство му позволява да сподели фискалната тежест с местните администрации, като финансира инфраструктурни и други разходи за стимулиране на икономическата активност. Обратно, съветниците, които са склонни към реформи, изтъкват, че традиционният подход на стимулиране, който подкрепяше растежа в продължение на десетилетия, е изчерпал възможностите си, и се застъпват за по-съществени структурни промени.
И двете групи подчертаха спешността на своите предложения, които трябва да бъдат разгледани от политиците, особено в очакване на годишната Централна икономическа конференция през декември.
На фона на опасенията от изтичане на капитали и обезценяване на юана Централната банка е изправена пред ограничения при корекциите на паричната политика. Някои анонимни съветници настояват за засилени фискални стимули, като се позовават на добрата фискална позиция на централното правителство в сравнение с местните правителства.
По-специално, съотношението на дълга на централното правителство към БВП е едва 21%, което рязко контрастира със 76%, притежавани от местните правителства, включително неразкрития дълг. За 2023 г. Китай се стреми към бюджетен дефицит от 3.0% от БВП, докато местните власти бързат да емитират 3.8 трилиона юана ($520.68 милиарда) в специални облигации за финансиране на инфраструктурата.
Въпреки разгорещените дебати анализаторите очакват, че китайското ръководство може да постигне баланс между стимулите и реформите. Въпреки че краткосрочните стимули могат да стимулират растежа, те могат да задълбочат структурните дисбаланси. За разлика от тях структурните реформи могат да доведат до краткосрочен дискомфорт, но в дългосрочен план обещават по-качествен и устойчив растеж.
Икономиката на Китай, втората по големина в света, показва признаци на стабилизиране след поредица от скромни политически мерки. Въпреки това несигурността продължава да се дължи на срива на пазара на недвижими имоти, демографското застаряване, нарастващия дълг и геополитическото напрежение. Неотдавна Азиатската банка за развитие ревизира прогнозата си за растежа на Китай до 4.9% от предварително прогнозираните 5.0% през юли, като я обясни със слабостите в сектора на недвижимите имоти.
Привържениците на структурните промени твърдят, че без тях Китай трудно ще успее да вдъхне трайно доверие в икономиката си, особено сред частните предприятия. Те смятат, че за осъществяването на тези жизненоважни реформи е необходима политическа решимост.
Според данни, събрани от Violation Tracker, база данни за корпоративни нарушения, най-големите банки в САЩ, включително JPMorgan, Bank of America, Wells Fargo и Citigroup, са понесли значителни глоби на обща стойност $181 милиарда от началото на хилядолетието.
Очаква се финтех компаниите, работещи в сектора на плащанията, да продължат да се сблъскват с предизвикателства до 2024 г., според оценка на Jefferies.
Binance, призната за най-голямата борса за криптовалути в света, се отказа от получаването на лиценз за управление на колективен инвестиционен фонд в Абу Даби.
По време на инвестиционния форум “Russia Calling!” в Москва руският президент Владимир Путин подчерта значителните промени в световния икономически пейзаж.