В навечерието на срещата на върха на БРИКС в Южна Африка се появиха спекулации за въвеждането на нова валута на БРИКС, които останаха неосъществени по време на самото събитие.
Важно е обаче да се разграничат заглавията на една среща на върха от показателните тенденции.
Последиците от срещата на върха на БРИКС съвпадат с глобален климат, който е по-благоприятен за дедоларизация в сравнение със ситуацията само шест месеца преди това. Въпреки че БРИКС, сега разширен до БРИКС+ с включването на нови членове, играе роля, значителните промени в китайската икономика и политиката на Вашингтон проправиха пътя за дедоларизация – възможност, от която БРИКС+ сега може да се възползва.
БРИКС+ има потенциала да модернизира икономическите стратегии в глобалния юг, преминавайки от подходите на XX век. Преди това незападните икономически блокове като ОПЕК упражняваха геополитическо влияние чрез контрол върху определени стоки, особено върху петрола. През 21-ви век БРИКС+ може да упражнява власт над Запада чрез многостранни икономически средства. Това надминава въздействието на петролните ембаргота от 20-ти век.
Разширяването от БРИКС към БРИКС+ се илюстрира от новите членове. Египет, Етиопия и Саудитска Арабия притежават капацитета да нарушат световната търговия не само с петрол, но и в различни сектори. Разположени около Суецкия канал, тези държави ефективно го превръщат в крепост на БРИКС+. През канала, който е жизненоважен световен търговски път, преминават около 12 % от цялата търговия. С Египет, Етиопия и Саудитска Арабия, които формират тази географска връзка, БРИКС+ придобива значително влияние.
Включването на Саудитска Арабия засилва финансовото влияние на БРИКС+, тъй като тя притежава държавни облигации на САЩ на стойност над $100 милиарда. Общо държавите от БРИКС+ вече притежават над $1 трилион в американски облигации, което им дава значително влияние. Освен това Саудитска Арабия използва финансовите си ресурси, за да придобива влиятелни субекти, пример за което е неотдавнашната покупка на цялата професионална голф асоциация.
Разширеното членство в БРИКС+ също така води до разнообразни стоки, които предлагат спектър от правомощия в момента и в бъдеще. Иран, Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства, наред с други, са основни износители на изкопаеми горива. В същото време страни като Бразилия, Китай и Русия са ключови производители на метали и редкоземни елементи, които са от решаващо значение за предстоящия енергиен преход.
Исторически погледнато, разказът на ОПЕК включва сътрудничество по въпроси от взаимен икономически интерес, дори в условията на конфликти. През 80-те години на миналия век Иран и Ирак, въпреки че са във война, си сътрудничат чрез ОПЕК за определяне на цените на петрола. Възможно е да има опасения по отношение на сътрудничеството между Китай и Индия поради гранични спорове, но потенциалът за съгласуване на общите интереси остава.
През последните няколко години сред висшите политици от БРИКС нараства загрижеността относно доминиращата роля на долара и неговото въздействие върху макроикономиката на развиващите се пазари.
Чанпен Джао наскоро бе признат за виновен от съдия в САЩ по дело, свързано с нарушения на разпоредбите за борба с прането на пари.
Джейн Фрейзър, главен изпълнителен директор на Citigroup, се присъедини към група на банкови ръководители, които предупреждават за предстоящи трудни времена.
Саудитска Арабия се сблъсква с предизвикателства при повишаването на цените на петрола чрез съкращаване на производството и може да обмисли значителна промяна в посока към САЩ, според мнението на енергийния експерт Пол Санки.