Големите технологични компании като Apple, Alphabet, and Amazon.com не се стремят да бъдат банки, но със сигурност искат да получат част от техния бизнес.
Въпреки че нямат изрична цел да станат банки, тези технологични гиганти се стремят да получат дял от бизнеса на финансовата индустрия. Тъй като според прогнозите на Juniper Research дигиталните транзакции ще нараснат от $9 трилиона през 2023 г. до приблизително $16 трилиона през следващите пет години, конкуренцията се засилва.
В отговор традиционните банки и финансови институции пускат свои собствени приложения, като всички се борят за доходоносен пазар, който може да генерира милиарди долари под формата на такси и приходи.
Тази битка за господство на арената на дигиталните портфейли се простира отвъд бизнес стратегиите, проявявайки се в правни спорове и регулаторни конфликти във Вашингтон. По-специално, коалиция от кредитни съюзи е подала съдебен иск срещу Apple, твърдейки, че са нарушени антитръстовите правила, свързани с нейния дигитален портфейл.
Междувременно банките се застъпват за регулаторни мерки, които да третират технологичните компании като банки, ако те предоставят услуги, наподобяващи традиционното банкиране.
Мотивите за навлизането на технологичните гиганти в областта на плащанията и банковото дело се простират отвъд преките финансови ползи.
Например налагането от страна на Apple на такса от 0.15% за банките за обработка на транзакции с кредитни карти чрез Apple Pay едва ли ще повлияе значително на годишните ѝ продажби в размер на $400 милиарда.
Дори при очаквани $700 милиарда транзакции, обработени през 2022 г., според MoffettNathanson, получените приходи ще възлизат само на около $1 милиард.
Технологичните компании отдават приоритет на монетизирането на потребителски данни и изграждането на мрежови ефекти, за да задържат клиентите си, като потенциално подбиват цените на банките поради по-малките регулаторни ограничения.
Преходът към плащания и банкиране се обуславя от необходимостта да се допълват постепенните хардуерни подобрения с критичните роли, които играят услугите и приложенията.
Компаниите за разплащания като PayPal и Block са изправени пред предизвикателства, тъй като технологичните компании навлизат в тяхното пространство. Акциите на PayPal спаднаха със 73%, а тези на Block – с 69%, поради опасения, че ще бъдат засенчени от Apple Pay. И двете компании реагират с нововъведения, като например „Smart Receipts“ на PayPal и разширяването на дейността на Block в областта на продуктите „купи сега, плати по-късно“ и Биткойн (BTC).
Технологичните дружества избягват да се превръщат в пълноправни банки, за да избегнат регулаторния надзор, а предпочитат партньорства. Дупката в закона за индустриалните кредитни компании (ILC) позволява на регистрирани от държавата субекти да се занимават с банкови дейности без задълбочен надзор. Законодателите внасят законопроекти за затваряне на тази вратичка, очаквайки големите технологични дружества да кандидатстват за статут на ILC.
Регулаторните органи, включително Бюрото за финансова защита на потребителите (CFPB), засилват надзора, което може да подложи технологични гиганти като Apple, Amazon и Google на редовни проверки и санкции. Опасенията за нарушаване на антитръстовите правила и задушаване на конкуренцията предизвикват разследвания и правни действия както в САЩ, така и в Европа.
В обобщение, експанзията на технологичната индустрия във финансовите услуги предизвиква регулаторни опасения, което подтиква законодателите и регулаторните органи да реагират, за да балансират между иновациите и надзора.
Няколко от най-големите банки в САЩ, включително организации, свързани с JPMorgan, Bank of America, Citigroup и Wells Fargo, проучват възможността за създаване на обща стабилна монета, според източници, запознати с дискусиите.
Основната инфлация в Япония се повиши до 3.5% през април, най-високото ниво от началото на 2023 г., подхранена от растящите цени на вътрешния пазар и продължаващите търговски напрежения със САЩ.
Въпреки неотдавнашното възстановяване на фондовия пазар, институционалните инвеститори проявяват все по-голяма предпазливост към американските акции, което сигнализира за коренна промяна в глобалната инвестиционна стратегия.
FIFA разширява амбициите си в Web3, като пуска специално създадена блокчейн платформа на Avalanche, предназначена да бъде домакин на разрастващата се екосистема от дигитални колекционерски предмети.