Заедно с новите технологии и появата на пандемията COVID-19 през март 2020 г. се наблюдава значителна промяна в поведението на потребителите.
В исторически план традиционното банкиране разчита в голяма степен на репутацията на марката и на финансовите си продукти, за да запази клиентите си. През третото десетилетие на 21-ви век обаче предприятията и физическите лица продължават да възприемат новите технологии.
Заедно с новите технологии и настъпването на пандемията COVID-19 през март 2020 г. се наблюдава забележима промяна в поведението на клиентите. Клиентите вече са по-склонни да работят от разстояние и в дигиталния свят. Следователно традиционните банки са изправени пред нови предизвикателства, когато става въпрос както за методите им на взаимодействие с клиентите, така и за продуктите, които предлагат. С тези нови очаквания банките ще трябва да приемат и да се съсредоточат върху новата дигитална вълна, известна като метавселена.
В момента метавселената е в етап на развитие. Тя се определя като мрежа от триизмерни виртуални светове или пространство за виртуална реалност, където потребителите могат да взаимодействат с компютърно генерирана среда, както и с други потребители. Според вицепрезидента на Gartner Марти Ресник до 2026 г. 25 % от хората ще прекарват поне по един час на ден в метавселената за работа, пазаруване, образование, социални медии и/или забавление.
Що се отнася до банковото дело, метавселената предоставя отлична възможност на традиционните банки да се конкурират с банките-претенденти. Те могат да се съсредоточат върху възстановяването на загубените позиции, произтичащи от изоставането им в областта на иновациите, като например плащанията чрез WhatsApp, както и вграденото финансиране.
Банките също така трябва да въвеждат иновации по начини, които ще позволят на клиентите им да прекарват време в метавселената и да вземат решения за покупка, като например да позволят конвертирането на фиатна валута в криптовалутата на дадена метавселена, особено когато става въпрос за отпускане на кредити на клиенти.
Кумар Гош, който е директор по софтуерно инженерство в банка от класацията Fortune 100, смята, че в бъдеще множество финансови транзакции ще се извършват в метавселената. „Тези транзакции – казва той – ще бъдат мобилни, без фрикционни елементи, безкешови“. Те дори ще могат да включват клиента или да проверяват самоличността му. Това е една от причините, поради които има призив към банките да създадат несравнимо клиентско изживяване. Банките, които могат да използват авангардни технологии като виртуалната реалност (VR), за да създадат реалистична и завладяваща среда за своите клиенти, ще могат да предоставят ненадминати услуги и ще спечелят надпреварата.“
Прогресивно мислещите банки могат да създадат мощно, поглъщащо преживяване за клиентите в рамките на метапространството, като използват облака и споделят ресурси, като например виртуални кол центрове, за да отговарят на заявките на клиентите. Макар че може да звучи като нещо от научната фантастика, в крайна сметка банките ще могат да създават аватари на представители и служители в метавселената, като по този начин ще позволят на клиентите да провеждат персонализирани разговори с банкови агенти и да имат достъп на едно място, в реално време, до всички услуги на своята финансова институция.
НЕ ИЗПУСКАЙ: Още един крипто заемодател замразява потребителските средства
Това от своя страна ще осигури изцяло ново изживяване за клиентите: ще им предложи 360-градусова представа за тяхната финансова институция, без да им се налага да стъпват физически в банката.
Криптовалутите, виртуалните кредитни карти и NFT ще бъдат новата валута в метавселената. Те са неразделна част от Web3 и ще вървят ръка за ръка в този нов виртуален свят. Банките ще могат да се възползват от това, като признаят, че NFT предоставят потенциален актив, когато става въпрос за управление на богатството, особено при стартирането на взаимни фондове, където инвестициите изглеждат обещаващи.
Според Forbes, тъй като все повече хора приемат метавселената и криптовалутите, банките и финансовите институции ще инвестират време и енергия в улесняване на финансовите модели, свързани с криптовалути или блокчейн, особено когато хората ще искат да изпращат пари без съществуващите в момента традиционни банкови такси.
Тъй като криптовалутите вече си проправят път в обществена употреба (Paypal и Mastercard вече ги използват), вече се провеждат дискусии за това как да се регулират в метавселената. Въпреки това Publicis Sapient, твърди, че вместо да чакат регулация, банките вече трябва да приемат икономиката на метавселената и да го направят, като използват доверието и разпознаваемостта на марката (както Paypal и Mastercard правят в момента); да приемат платформи за плащане в метавселената (като транзакциите в WhatsApp на Meta); и да започнат да се интегрират с платформи за VR и обогатена реалност (AR), особено след като много хора вече се чувстват комфортно, използвайки тези неща в спортна или гейминг среда.
Въпреки че възможностите за банкиране в метавселената са вълнуващи, банките трябва да действат с известна предпазливост. Доверието е въпрос номер едно, който хората търсят както при избора си на финансова институция, така и при гарантирането на сигурността на техните средства и самоличност. Създаването на доверие в банковата метавселена е от решаващо значение.
Сигурността винаги е била отборен спорт. Никой отделен доставчик, продукт или технология не може да се справи сам, когато става въпрос за защита. Съществуващата в момента култура на обмен на информация и сътрудничество в общността по сигурността е монументално постижение, но то не се е случило за една нощ.
Кражбата на самоличност винаги е мястото, където нарушителите нанасят първия удар. Вече има много усъвършенствани фишинг измами, когато става въпрос за финансови институции и с течение на времето хората бяха предупредени за какво да внимават. В метавселената фишинг измамите потенциално могат да придобият изцяло нови измерения.
Вече няма да се случва някой да получи фалшив имейл, който изглежда, че е от финансовата му институция и в който му се казва да си смени паролата. Вместо това клиентите могат да се окажат в ситуация, в която да разговарят с похитен аватар на касиер във виртуалното си банково фоайе, който иска от тях лична информация. Или пък някой, представящ се за главен изпълнителен директор на банката, може да покани клиент на среща в стая, която се оказва злонамерена виртуална конферентна зала.
Следователно банките, заедно с други институции, трябва да инвестират време, енергия и човешки ресурси в решаването на тези проблеми с идентичността в метавселената. Това трябва да е основен приоритет. Конструктивните стъпки, които финансовите институции могат да предприемат, за да постигнат това, включват създаването на многофакторна автентикация (MFA) и автентикация без парола, които са неразделна част от платформите.
ПРОЧЕТИ ОЩЕ: Биткойн ще направи последен спад до $10,000- твърди анализатор на CNBC
Банките могат също така да се възползват от последните нововъведения в сферата на мулти-облачните технологии, където ИТ администраторите могат да използват една конзола, за да управляват достъпа до множество облачни приложения, на които разчитат техните потребители.
Макар че все още има проблеми, които трябва да бъдат решени, метавселената е бъдещето и банките могат наистина да се възползват от тази настъпваща технологична иновация, като се включат в началния етап. По този начин банките ще могат да се конкурират наравно с други по-напредничави институции.
Моментът е сега. Настъпващата метавселена е възможност за банките да променят радикално начина, по който в момента извършват дейността си и да задържат и набират нови клиенти.
И накрая, финансовите институции трябва да възприемат настъпващата метавселена като лидери, а не като последователи, особено на този ранен етап. Това е идеалната възможност за тях да създадат бъдещето на метабанкирането при свои собствени условия.
SG-FORGE на Societe Generale предприе важна стъпка, като пусна в обращение своята обезпечена с евро стабилна монета EUR CoinVertible (EURCV) в блокчейна на Stellar.
Ripple си партнира с бразилската Braza Group, за да въведе нова стабилна монетна – BBRL – в XRP Ledger.
Европейската централна банка (ЕЦБ) представи стратегия за модернизиране на финансовите транзакции чрез създаване на възможност за разплащания в пари на централната банка.
Макар от Бинанс още да се чудят дали да вкарат Pi Coin на своята платформа, крипто инвеститорите вече могат да търгуват при „конкуренцията“. Pi Network Open Mainnet стартира днес. в 05:30 ч. българско време, а криптовалутната общност най-после получи достъп до Pi Coin (PI) на крипто борсата OKX. Въпреки че в първите часове след пускането […]