Изглежда малко вероятно китайските интернет гиганти да последват Facebook в криптоивалутното пространство скоро, въпреки че проявяват интерес.
Пони Ма, изпълнителният директор на Tencent, компанията майка на приложението за съобщения и плащания WeChat, каза в сряда, че според него регулирането ще бъде решаващият фактор за успеха на инициативата Libra на Facebook.
„Технологията на Facebook вече е достатъчно зряла, така че не е трудно да се приложи. Сега просто зависи дали може да получи регулаторно одобрение„, пише Ма в частна дискусия на WeChat.
Коментарът беше заснет и впоследствие разпространен в платформата. Tencent потвърди автентичносттa му пред CoinDesk.
Tencent не са коментирали допълнително проблема, но напомниха за забележка на Ma, направена през март 2018 г. относно позицията на фирмата спрямо криптовалутите. Ма каза по това време:
„Величието на блокчейн технологията зависи от това как се използва. Издаването на първични предлагания на монети (ICO) или дигитални валути все още носи твърде много рискове … Tencent няма да издаде монета и не смята да участва в това.“
По подобен начин Ерик Дзин, изпълнителен директор на Ant Financial, подкомпания на китайския гигант Alibaba, вече беше декларирал миналата година, че фирмата ще страни от дигитални валути без реална стойност, докато се съсредоточи върху технологията, която стои зад тях – блокчейн.
„Нашата позиция по този въпрос не се е променила“, заяви говорител на компанията миналия вторник, часове преди Facebook официално да представи визията си за Libra.
Докато Ant Financial се разширява до задграничните пазари, вместо да издава криптовалута, компанията приема конвенционална стратегия за партньорство с регионални доставчици на плащания, за да предлага услуги на местните потребители.
Причините, поради които гигантите на разплащателния бизнес в Китай може да не смятат криптовалутата за полезна, може да не са само регулаторните проблеми, тъй като централната банка на страната забрани предлагането на криптовалути през 2017 г.
Ян Менг, вицепрезидент на Chinese Software Developer Network (CSDN), които се фокусират върху маркетингови изследвания за най-голямата общност на разработчици в страната, заяви че разпокъсаната потребителска база на Facebook в целия свят не я оставя с друг избор, освен да заема идеи от блокчейн и криптовалутите, с цел да избегне традиционен начин за стартиране на глобална платежна мрежа.
„Facebook просто не може да направи глобална платежна мрежа чрез традиционните методи, които изискват кандидатстване за лиценз и подготвяне на валутни резерви с местно банкиране, един пазар след друг“, каза Менг.
Подобни методи може дори да не бъдат приложими за фирмите за разплащания в Китай, заяви той, като се има предвид, че потребителите им произхождат предимно от една единствена икономика, използвайки един вид фиатна валута.
Въз основа на данни от Китайската народна банка, обемът на мобилните плащания в страната достигна 41,51 трилиона долара само през 2018 г., като Alipay и WeChat Pay представляват повече от 90% от пазара. Понастоящем и двете фирми са разширили платежните си услуги на няколко задгранични пазара, включително Япония, Южна Корея и Сингапур.
Менг добави:
„Предимството на WeChat и AliPay е, че те вече са спечелили значителен брой потребители от само една гигантска икономика, която представлява 20% от световното население. Китай вече има добре изградена мрежа за сетълмент на плащания, така че може би няма реално търсене на крипто стейбълкойни в момента.“
За да сте сигурни, услугите на Facebook все още са недостъпни при нормални условия за интернет потребителите със седалище в Китай. Не е ясно дали или как Libra може да се предлага на потребителите в страната.
Освен това, Менг пише в статия, публикувана на 16 юни, че дългосрочната амбиция на Facebook може да бъде стремежа да стане централна банка без гражданство, която използва Libra като базова валута.
„С достатъчно стимули, нодовете на мрежата на Libra ще представляват Facebook в тласъка да се намерят още ползи в различните държави за 2.7-те милиона потребители в секторите на бизнеса, инвестициите, търговията и финансите.“
Но този ход може да не е лесен от гледна точка на регулаторите в различните юрисдикции.
Всъщност, веднага след като Facebook пусна своя план за криптовалутa, финансовите регулатори в Европа вече изразиха опасения относно потенциала на Facebook да управлява „банка в сянка“.
Междувременно законодател, който оглавява Комитета за финансови услуги на Камарата на представителите в родината на Facebook, също поиска от фирмата да спре развитието на Libra, докато не могат да се проведат изслушвания.
Докато САЩ се борят с крипто регулациите, Европа тихомълком пое инициативата за интегриране на дигиталните активи в банковия си сектор.
Съмненията относно способността на Европейската централна банка (ЕЦБ) да управлява дигиталното евро се засилиха, след като срив в платежната система наруши транзакциите за почти един ден.
Руската централна банка отложи въвеждането на дигиталната рубла в цялата страна, като реши да удължи пилотната фаза за неопределено време.
PayPal постига значителни успехи със стабилната си валута PYUSD, като я интегрира в множество платформи, за да опрости бизнес и потребителските транзакции.