Европейският съюз разследва вноса на определени стоки от Китай, за да установи дали те се продават под себестойност или са несправедливо субсидирани от Пекин.
В отговор Китай подозира Европа в дъмпинг на първокласен алкохол на своя пазар и намеква за потенциални ограничения върху европейските луксозни автомобили и свинско месо.
Тази динамика на взаимоотношенията показва, че ЕС, който през миналата година имаше двустранен търговски дефицит на стоки от близо €300 милиарда и сега се стреми да го намали, може би е на ръба на търговска война с Китай.
Търговските експерти в Брюксел и ръководителите на автомобилната индустрия в Щутгарт, Мюнхен и Волфсбург очакват с нетърпение резултатите от разследването на ЕС за това дали Китай не субсидира несправедливо своята индустрия за електрически превозни средства (ЕПС).
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен инициира проучването миналата есен. Според графика на разследването всички временни мита трябва да бъдат обявени на пазарните участници до началото на юни, което потенциално да постави темата за търговията на дневен ред точно преди европейските избори, насрочени за 6-9 юни.
През последните години европейският внос на китайски електрически превозни средства рязко нарасна, като между 2021 и 2023 г. се увеличи повече от два пъти до над 430,000 превозни средства годишно на стойност €10 милиарда, според данни на Института за международна икономика „Питърсън“. Обратно, европейският износ на електромобили за Китай е незначителен, което поражда опасения в Брюксел, че пазарът на ЕС може да бъде претоварен, което ще застраши вътрешната му промишленост.
Макар че Брюксел има вероятност да открие доказателства за нелоялна държавна помощ, размерът на вносните мита, които ще наложи на китайските електромобили от компании като BYD, остава неясен. Понастоящем ЕС прилага мито от 10% за всички вносни автомобили. Според анализатори от Rhodium Group, за да се изравнят условията на конкуренция, това мито ще трябва да се увеличи до 50%.
През тази година ЕС започна множество разследвания, като последните са насочени към стоманени тръби, хранителната добавка лизин и вкусовия компонент ванилин, с което общият брой на разследваните продукти достигна поне 13. Макар че нито един от тези случаи не е толкова значим, колкото разследването на електромобилите, те все пак вероятно ще привлекат вниманието на Пекин.
Освен това Европа активно използва икономическия си арсенал, съчетавайки търговски и конкурентни инструменти, за да се справи с китайските оферти за договори за европейски вятърни паркове, продажбата на скенери за летищна сигурност и снабдяването на Пекин с медицинско оборудване.
Майкъл Сейлър, председател на Strategy и един от най-откритите корпоративни защитници на Биткойн, отново подчерта вярата си в дългосрочния потенциал на криптовалутата – този път с факти.
Ripple потвърди, че XRP фючърсите и ETF-ите ще започнат да се търгуват на големи американски платформи, включително CME и Nasdaq — ход, който се счита за важна стъпка в сближаването на традиционните финанси с крипто пространството.
Михаило Белич, една от движещите сили зад гиганта Polygon от втори слой на Етериум, обяви напускането си от проекта, в чието създаване е участвал от самото начало през 2017 г.
На финансовите пазари започва да се очертава познат модел: Скок в оценките на технологичните компании, еуфория сред инвеститорите и геополитическа несигурност. За някои анализатори ситуацията започва да прилича на тази от 1999 г.