Шведската компания за онлайн разплащания Klarna отчете нетна загуба през първата половина на 2020 г., тъй като компанията инвестира в международен стремеж за разширяване и заделя резерви за справяне с кредитни загуби на фона на COVID-19.
Междинният доклад за първото полугодие показа нетна загуба от 522 милиона шведски крони (59,8 милиона щатски долара) между януари и юни – седемкратно увеличение от нетната загуба от 73 милиона крони, отчетена за същия период миналата година.
Klarna, подкрепена от инвеститори, включително Snoop Dogg и Ant Group на Джак Ма, е една от най-ценните частни технологични компании в Европа, така наричания “еднорог“ с оценка от 5,5 милиарда долара. Компанията се конкурира с британското банково приложение Revolut и производителя на софтуер за плащания Checkout.com като най-добрият финтех еднорог в региона.
Регулираната банка, Klarna е известна най-вече със схемата “купи сега, плащай по-късно”, която предлага на купувачите безлихвено финансиране на покупки на дребно. Klarna плаща на търговец, след като клиент купи нещо, използвайки своята платформа, докато след това потребителят се фактурира на вноски.
Кредитните загуби – възникнали, когато клиент не изплати заем – почти се удвоиха до около 1,2 милиарда крони, цифра, която според групата е коригирана за “макроикономическа несигурност”. Въпреки това, Кларна настоя, че балансът на фирмата е “силен” и общите загуби представляват едва 0,6% от общия обем на продажбите.
Компанията се разширява агресивно в чужбина, особено на американския пазар, където твърди, че е добавила още 1 милион клиенти през последните три месеца. Klarna казва, че новите клиенти се отразяват на нетните му кредитни загуби.
Общият нетен оперативен доход достигна 4.6 милиарда крони, което представлява увеличение с 37% спрямо 3.3 милиарда крони през първата половина на 2019 г.
Компанията заяви, че брутният ѝ обем на стоките – общите продажби, реализирани чрез нейната платформа, е 215 милиарда крони за периода януари-юни, с 44% нагоре спрямо предходната година.
“В контекста на Covid-19 и несигурностите, които той за съжаление създаде за толкова много хора, понякога беше необходим предпазлив подход, включително коригиране на кредитните ни политики в световен мащаб”, заяви съоснователят и изпълнителен директор на Klarna Себастиан Симеятковски в писмо до акционерите.
“Въпреки това видяхме ускорен растеж и бързо нарастващо търсене на нашите услуги.”
По-рано тази година отчете първата си годишна загуба от началото на операциите през 2005 г.
Klarna се класира на 5-то място в тазгодишния списък на CNBC Disruptor 50.
Klarna получава своите приходи от такси, начислени на търговците, както и такси за забава. Бизнес моделът на компанията стана обект на критика поради опасения, че може да доведе младите купувачи в капан от дългове. Въпреки това, Klarna твърди, че има предпазни мерки за предотвратяване на прекомерни разходи.
С ход, който разширява влиянието му в световен мащаб, Хонконг стартира новаторски пилотен проект за дигитални плащания в юани, което е сигнал за значителна промяна във финансовия пейзаж.
Според последните данни на MHP Group европейският сектор на финтех технологиите е свидетел на възвръщане на оптимизма.
Mastercard задълбочава навлизането си в блокчейн и дигиталните активи, демонстрирайки твърд ангажимент да интегрира тези технологии в съществуващите си платежни системи.
Сътрудничеството на Deutsche Bank с централната банка на Сингапур (MAS) бележи значителна стъпка в изследването на токенизацията на активи, особено на пазарите за финансиране на едро и разрастващата се сфера на децентрализираното финансиране (DeFi).