Новият министър на финансите на Китай Лан Фоан наскоро обяви плановете си да увеличи бюджетните разходи, за да стимулира възстановяването на страната след пандемията.
Планираното вливане включва комбинация от местни и централни държавни облигации, включително нов финансов инструмент (Rmb1tn) на стойност $1 милиард, което увеличава бюджетния дефицит на Пекин до достигнатия за две десетилетия връх от 3.8%.
Въпреки че инвеститорите приветстват този ход, сред анализаторите се запазват съмненията относно действителната сила на фискалния арсенал на Пекин за възвръщане на доверието и стимулиране на силен икономически импулс.
Забавянето на икономическия растеж, съчетано с намаляващите данъчни приходи, ограничава ефикасността на фискалната политика. Освен това Китай е предпазлив по отношение на по-нататъшното вземане на заеми поради значителните нерешени лоши дългове на равнище местни власти.
За разлика от масивните стимули, предприети след финансовата криза от 2008 г., при настоящия подход се избягва прекомерното използване на ливъридж. Макар че балансът на централното правителство изглежда относително стабилен в сравнение с този на местните власти, експертите смятат, че Пекин все още би могъл спокойно да поеме допълнителен дълг в размер на около 20-30% от БВП, което потенциално би смекчило дълговите предизвикателства пред местните власти.
Истинският размер на дълговите задължения на централното правителство обаче вероятно надхвърля отчетените цифри. Според изчисленията общият държавен дълг на Китай, включващ различни структури и задбалансови инструменти, възлиза на 142% от БВП. Решаването на проблемите с дълга на местното правителство се очертава като неотложен проблем за Пекин, който предизвиква инициативи като емитиране на облигации за облекчаване на тежестта.
Балансът между спешното решаване на дълговите проблеми и насърчаването на устойчив растеж остава предизвикателство. Усилията за предотвратяване на фалитите и за спасяване на местните власти крият опасност от засилване на моралния риск, но също така сигнализират за потенциална промяна в подхода на Пекин, като намаляват натиска за постигане на изключително високи темпове на растеж.
Преодоляването на първопричините включва преразглеждане на фискалната структура, преразпределение на отговорностите между централните и местните власти и адаптиране към преходния икономически модел от инвестиции, основани на дълга, към растеж, основан на потреблението. Намаляващите приходи от продажби на земя и данъци, утежнени от спада на пазара на недвижими имоти, допринасят за фискалното напрежение.
Китайското правителство е изправено пред сложни компромиси между поддържането на социалните нужди и нуждите на развитието и преследването на стратегически цели като насърчаване на високотехнологични отрасли или инфраструктурни проекти в чужбина. По-нататъшното увеличаване на фискалния дефицит над сегашните 7% от БВП поставя ограничения, което подчертава предизвикателството на устойчивата експанзия.
По същество, макар че Китай се стреми да подкрепи икономиката си чрез увеличаване на разходите, ефективността на тези мерки е ограничена поради нарастващите дългови задължения, намаляващите приходи и необходимостта от структурни реформи за постигане на дългосрочна фискална устойчивост.
По време на неотдавнашната среща на върха на ООН за климата Обединените арабски емирства (ОАЕ), като новоприет член на БРИКС, поеха значителен ангажимент от $5 милиарда за укрепване на икономическото партньорство.
През последните няколко години Binance значително увеличи инвестициите си в лобиране, като през 2023 г. разходите за Binance и Binance.US надхвърлиха $1 милион.
Очаква се през следващото десетилетие Съединените щати да поддържат санкциите срещу Москва, за да намалят значително енергийните приходи на Русия.
След заседанието на Федералния комитет по операциите на открития пазар (FOMC) очакванията за лихвените проценти се промениха.