След като избяга от икономическа криза в родното си Зимбабве, Брайтън Такавира успя да подкрепи майка си у дома със скромни печалби от малък парфюмериен бизнес, който той създаде в Южна Африка.
Тогава пандемията удари. Границите бяха затворени. Автобусите, с които беше изпратил парите си, спряха да се движат.
„Трябваше да изпратя нещо, дори няколко долара“, каза Такавира, макар че това понякога означаваше да мине без хляб. Затова той изпробва компания за онлайн преводи по препоръка на приятел.
Той е един от многото африкански мигранти, които биват тласнати към услуги за дигитален трансфер, често за първи път, по време на пандемията.
Това подхрани бум в Африка на компании за парични преводи, въпреки прогнозите на Световната банка за исторически спад от 20% до 445 милиарда долара на парични преводи към по-бедните страни през тази година поради предизвикания от пандемия глобален икономически спад
„Видяхме увеличение на трансферите, тъй като диаспората искаше да помогне на семейството си“, каза Патрик Ръсел, който ръководи мобилни финансови услуги за Близкия изток и Африка във френската телекомуникационна компания Orange – голям играч във френскоговорящата Африка.
Пандемията даде на компаниите за преводи предимство пред тяхната основна конкуренция в Африка: разтегнатите неформални мрежи от търговци, шофьори на автобуси и пътници, използвани от много емигранти за изпращане на пари вкъщи.
„Видяхме наплив от нови клиенти и виждаме, че те основно идват при нас от неформалния пазар“, каза Анди Джури, главен изпълнителен директор на Mukuru, компанията, която Такивара сега използва.
Джури и други ръководители на индустрията казват, че смяната вероятно ще продължи, тъй като услугите за цифрови парични преводи обикновено са по-евтини, по-бързи и по-безопасни от неформалните мрежи, които правителствата трудно регулират.
Mukuru, който се фокусира главно върху африканските парични преводи и позволява на клиентите да изпращат както пари, така и хранителни стоки, е отчел приблизително 75% ускорение на растежа в сравнение с миналата година.
По данни на Световната банка паричните преводи към Африка на юг от Сахара миналата година официално възлизат на 48 милиарда долара. Експерти обаче казват, че тази цифра разказва само част от историята.
Голяма част от парите, които африканците изпращат до дома си чрез неформални мрежи, липсват в официалните данни.
Тъй като тези мрежи спряха по време на блокирането, официалният бизнес за превод на пари – особено цифровите платформи – изведнъж беше единственият вариант.
Според данните на Кенийската централна банка, паричните преводи в Кения са се увеличили с 6,5% през август в сравнение със същия период миналата година. Притоците на парични преводи в Зимбабве са се увеличили с 33% през юли.
Миналата седмица компанията за онлайн преводи WorldRemit съобщи, че трансферите до Зимбабве чрез нейната услуга са се удвоили през последните шест месеца.
Azimo, компания със седалище в Обединеното кралство, чиито основни африкански пазари включват Нигерия, Гана и Кения, отбеляза ръст от близо 200% спрямо очаквания брой нови клиенти през април, май и юни.
„Бих го заменил за никаква пандемия…„, заяви изпълнителният директор на Azimo Майкъл Кент пред Ройтерс.
„Но предвид това, което се случва, мисля, че навсякъде виждаме цифрово приемане във финансовите услуги.“
Фирмите за парични преводи получиха допълнителен тласък в началото на пандемията, когато африканските централни банки намалиха таксите и отслабиха ограниченията за цифрови транзакции, за да насърчат обществеността да използва цифрови услуги, за да улесни социалното дистанциране.
„Вероятно бих се съгласил със Световната банка, че общият размер (на паричните преводи) ще намалее“, каза Даре Окоуджо, основател на MFS Africa.
„Но всеки, който се занимава с дигитално съдържание, всъщност би спечелил пазарен дял и ще види увеличение в обема.“
Компанията, която управлява мрежи в 36 африкански държави за насочване на парични преводи между мобилни парични сметки, е отчела годишен ръст на транзакциите от над 90% през 2020 г.
Анализаторите казват, че индустрията е в опвратен момент.
„Ако успеем да накараме парите да текат с по-малко триене, ще бъде по-добре за всички.„, каза Тимъти Огдън, управляващ директор на Инициативата за финансов достъп в Нюйоркския университет.
Такавира, чийто брат също работи в Южна Африка, казва, че сега използва Mukuru всеки месец, за да изпраща пари и хранителни стоки до 60-годишната си майка в селските райони на Зимбабве, където инфлацията достига 650%.
„Заплатата ми не купува много … Когато момчетата ми изпратят пари, това наистина помага„, каза майка му Гладис Музира пред Ройтерс.
Shopify прави по-голяма крачка в областта на дигиталните плащания, като тества транзакции със стабилна монета, използвайки USDC на Coinbase Base, бърза и евтина Етериум мрежа от втори слой.
Двупартийната инициатива в Конгреса дава на най-големите американски търговци нова причина да се заинтересуват от блокчейн технологията.
Вълна от интерес към стабилните монети залива корпоративна Америка, като все повече компании – големи и малки – проучват решения за плащания, базирани на блокчейн, за да заобиколят традиционните неефективности.
SG Forge, дъщерното дружество на Société Générale, фокусирано върху криптовалутите, се готви да въведе нова стабилна монета, деноминирана в долари, което бележи по-задълбочено навлизане на традиционните европейски банки в областта на дигиталните активи.