С наближаването на зимата в северното полукълбо Русия наложи забрана за износ на дизелово гориво - изключително важно гориво за транспорта, отоплението и промишлеността.
Този ход, разглеждан от някои като продължение на геополитическите стратегии на Москва в областта на енергетиката, идва на фона на продължаващия вече 20-ти месец конфликт в Украйна.
Забраната обхваща различни видове дизелово гориво, включително летни, зимни и арктически смеси, както и по-тежки дестилати като газьол. Тя беше въведена на 21 септември, без да е посочена крайна дата.
Русия играе ключова роля на световния пазар на дизелово гориво, като тази година е най-големият износител на дизелово гориво по море в света, изпреварвайки леко САЩ. От януари до средата на септември те са доставяли над 1 милион барела дневно.
Въпреки че западните държави, подкрепящи Украйна, вече спряха да купуват от Русия, пренасочвайки търговията към страни като Турция, Бразилия и Саудитска Арабия, глобалното въздействие на това ограничение е значително. Загубата на такъв значителен източник на доставки за продължителен период от време е сериозна причина за безпокойство.
Моментът на този ход, когато Европа преминава от летни към зимни нужди от гориво, подчертава потенциалното използване на износа на енергия като оръжие. Пряко засегнати са газьолът, жизненоважно гориво за отопление в някои части на Европа, особено в Германия, и дизелът, който е от решаващо значение за пътната логистика.
Тази забрана е повлияна както от геополитически, така и от вътрешни фактори. Русия се бори с рязкото повишаване на цените на горивата на вътрешния пазар, което допринася за инфлацията. Налице е и повишено търсене поради значителната реколта и продължаващата война в Украйна.
Руските рафинерии печелят значително повече от износа на дизелово гориво, поради което високите международни цени са силен стимул за износ. Правителството се стреми да балансира между местните нужди и сътрудничеството с индустрията.
Очаква се това ограничение на износа да бъде временно, прилагано предимно до въвеждането на нов пазарен механизъм, който да регулира вътрешните доставки на горива. Точният компромис обаче е несигурен. По-рано правителството обмисляше високи експортни мита и увеличаване на субсидиите надолу по веригата, за да насърчи потоците на вътрешния пазар.
Истинското вътрешно търсене на дизелово гориво в Русия остава несигурно. Официалните оценки сочат превишение на производството над вътрешното потребление, което отчасти се дължи на военните нужди в анексираните територии.
Капацитетът на складовете за дизелово гориво в Русия не се разкрива, но към 18 септември са били складирани около 2.96 милиона тона, като има потенциал за още поне 770,000 тона. Удължаването на забраната след началото на октомври може да доведе до натоварване на петролната индустрия и капацитета за съхранение в страната.
В крайна сметка продължителността на забраната за износ е ограничена от тези логистични и икономически реалности. Експертите от бранша предвиждат, че подобни ограничения могат да се прилагат най-много шест седмици, преди да се появят неблагоприятни последици за петролната индустрия на страната и вътрешните доставки на горива. Този ход също така напомни на световните пазари за потенциалните смущения, които могат да предизвикат геополитическите събития.
По време на неотдавнашната среща на върха на ООН за климата Обединените арабски емирства (ОАЕ), като новоприет член на БРИКС, поеха значителен ангажимент от $5 милиарда за укрепване на икономическото партньорство.
През последните няколко години Binance значително увеличи инвестициите си в лобиране, като през 2023 г. разходите за Binance и Binance.US надхвърлиха $1 милион.
Очаква се през следващото десетилетие Съединените щати да поддържат санкциите срещу Москва, за да намалят значително енергийните приходи на Русия.
След заседанието на Федералния комитет по операциите на открития пазар (FOMC) очакванията за лихвените проценти се промениха.